Ten bod s remeslom vs umenim mi dava do toho nove svetlo.
Remeslo nechapem tak, ze ten, kto sa venuje len jednej cinnosti, je automaticky remeselnik, ale v istej miere rutiny, ktoru do toho autor do tvorby vlozi. Prvy priklad, co mi napada, su soundtracky k aktualnym filmom, kde skladatel dostane objednavku a vychrli X minut hudby podla zauzivanych pravidiel. Ta splni svoju ulohu, znie primerane, ale inovatorske veci v nej nie su.
Ked sa nad tym zamyslam, tak Senzus v podstate tiez funguje na zaklade istych pravidiel (to co vravi Dragon), kde len "mechanicky" prepisuju ludovky (Inak maju aj vlastne pociny, ved
Nesnezi je uz v ludovej slovesnosti). To, ze ludovky sux, neberiem, pretoze cela world music je prikladom toho, ako sa ludovky daju kreativne niekam posunut. (moja milovana
Kapela ze wsi Warszawa.)
Rovnako inak by som nepovedal, ze dielo musi nutne vychadzat od nuly. Nie je to podmienkou (notoricky argument Shakespeara ako tradicneho vykradaca.)
Citácia:
pastis
Co presne znamena pastis?
------------------
Citácia:
ak chces hodnotit, najprv nieco vytvor..
Warrior to povedal jazykom prizemnym, lez pravdivym. To je dementny argument pouzivany urazenymi autormi (u mna je to medzi 4 kontrakritikami, cize vypad na kritika). Futbalovy rozhodca (vyssie) nemusi vediet dat gol. Recenzent filmov / kritik sa nemusi podielat vo vsetkych 50 slovenskych filmoch 2009.
Citácia:
su umelcami mainstreamovi spevaci, ktori iba prespievaju nimi nenapisanu vec?
co cely mainstream? je tvorba podla sablony umeleckou tvorbou? nie aj konkretny styl (kubizmus, hardcore, noir) len sablonou?
Mainstream je mainstream preto, ze diela su casto urcene na konzumaciu a v Bifiho novych suvislostiach su remeslom. Casto "oneskorene" preberaju postupy z vyssich avantgardnych foriem preto, aby sa zapacili.
Priklad Umbrelly od Rihanny, ktoru mala urobit Britney a odmietla ju je priklad remesla. Ked vymenis za inu analogicku spevacku, nestane sa de facto nic.
Sablona sa da dodrziavat striktne a nekreativne (dakde som cital o Barbare Cartlandovej, svetovej rekorderke v pocte romanov, ona mala myslim zopar sablon pre dej, vztahy a pod., ktore sa opakovali). Alebo sa da dodrziavat a pritom posuvat - napr. mne sa po precitani jedneho Chandlera zazdalo, ze brakovy pulp sa vybral jednym smerom do fantasy (ktora je "zaznavana") a druhym smerom do noiru (ktory je cool).
Citácia:
náš obľúbený Twilight
Not(tm)